Recension: Koster EP - kippo

Recension: Koster EP - kippo

Foton: Linnea Romeling

TOVE:s nya skribent Tiffany Tallåker har lyssnat på det Stockholmsbaserade indiebandet kippos nya EP, som får henne att drömma sig bort till skärgården.

Första tonerna från kippo kastar mig tillbaka till åren i mitt liv som genomsyrades av den norska alternativa popduon Highasakite. Efter att ha lyssnat på första spåret waiting room från kippos senaste EP var jag därmed fast. Jag läste vidare om bandet och mycket riktigt beskriver de också sig själva som ”a four piece band from Sweden trying to play americana, but ends up sounding like a Norwegian pop band.” Jag var något på spåren tänkte jag, och det här bandet måste mina öron lära känna.

Stockholmsbaserade bandet kippo gav ut sin självtitulerade debut EP år 2021 och följde sedan upp med tre singlar, varav två av dem finns på den nya EP:n Koster EP. Den bohuslänska ön som gett EP:n sitt namn ska ha haft en stor betydelse för bandets musik och produktion, och genom att lyssna på låtarna eller bara betrakta det som bjuds på i bild av bandet, så uppfattar man snabbt den röda tråden. Som bandet själva beskriver det i marknadsföringen av sin EP:

— Vi åkte till Koster för att skriva låtar och kom därifrån med en EP. Låtarna handlar om de stora känslorna i det lilla livet, lite som ön vi spelade in på där de starka vindarna blåser in mot de små fiskarhusen och rika norrmännen.

Padsen och de subtila slide gitarrerna känns som lampskenet från en fyr som tryggt vinkar mig in i hamn. Tillsammans med Linnéa Svedmyrs sköra och självklara röst så känner jag mig hållen av musiken. Den akustiska gitarren som inleder hon den roliga visar på hur bra låten klarar sig med enbart Linnéas röst och ett fåtal instrument. Det är vackert. Det är stilla singer/songwriter och indie roadtrip på samma gång. Allt hänger ihop väldigt fint och man behöver inte vara orolig på resan som EP:n tar oss med på. Det är bara att luta sig tillbaka och följa med.

När jag lyssnar igenom låtarna får jag en känsla av att jag är i mitten av ett rum och att bandet spelar runt omkring mig. Jag känner mig inbjuden i kippos värld och det är nog mycket tack vare den musikaliska leveransen från alla medlemmar i bandet som utgörs av Linnéa Svedmyr, Gustav Alte, Tove Paulin och Erik Lundin. Jag tänker att det också kan vara tack vare vad som händer när man, som bandet gjort, bjuder in till en intim och unik spelning ute på ön. Koster-bor välkomnades att lyssna till skisser i Studio Öljud där bandet höll till (ett studioresidens hos Putte Johander) för att komma med feedback och reflektioner. En genial idé som jag själv gärna hade deltagit i, och som jag på något sätt tror har bäddat sig in i låtarna och genomsyrar hela EP:n. Den är välkomnande och varm, omhändertagande och mysig.

Koster EP är en EP jag kommer att lyssna på i höst och drömma mig bort till ett framtida sommarhus på en stenig, enslig ö i Bohusläns skärgård. Där sitter jag med en kopp te i min fåtölj, i lusekofta och stirrar ut på det blågrå havet medan de starka vindarna blåser utanför fönstret.

Recension: Under mullbärsträdet - Zhiwar Rashid

Två dikter: Kuriosum & Det finns folk till allt