Intervju: Ella Rammelt & Theo Rosén

Intervju: Ella Rammelt & Theo Rosén

Foton: press

Båda har redan en tid sysslat med musik, men Ella Rammelt och Theo Rosén har ändå väldigt olika bakgrund - nu samspelar de på nysläppta singeln NAIV. Johanna Fröde har pratat med duon om den svåra musikbranschen och, såklart, den pinfärska singeln.


Stockholmsbaserade artisten Ella Rammelt sitter på ett skränigt cafe, Östersunds egen multitalang Theo Rosén sitter vid ett ljust härligt fönster och jag sitter inklämd bland böcker och skräp på mitt skrivbord, tillsammans möts vi i ett samtal om deras gemensamma singel NAIV. Redan från den första frågan imponerar både Ella och Theo stort på mig - trots att vi är i samma ålder har de flera års erfarenhet av sina konstnärsområden. 

— Jag har hållit på med musik så länge jag kan minnas, alltid sjungit i kör eller hemma, gjort pjäser. Min pappa håller på med musik, så han har alltid varit väldigt uppmuntrande och han hjälpte mig att skriva min första låt till mina föräldrars bröllop, berättar Ella. 

Ella fortsatte sen att skriva och spela musik, när hon var 11, egentligen för liten för att få tävla, medverkade hon i Lilla Melodifestivalen. Där tändes en gnista som gjorde att Ella ville ta musiken ytterligare lite seriösare, tillsammans med hennes pappa producerade hon låtar för reklam och företag som BRIS och Närcon. Under pandemin släppte Ella musik på både svenska och engelska men det var först efter studenten som hon började lägga helhjärtat fokus på sin musikkarriär. Genom sin yrkeshögskola Musikmakarna fick hon lära känna branschfolk och hamnade till slut med ett skivkontrakt på Warner Music. Men det blev inte riktigt som varken Ella eller Warner hade tänkt sig. Ella beskriver det som en väldigt intensiv händelse med mycket press och stress på henne att prestera på sociala medier. 

— Jag tror att vara på ett stort skivbolag - det blev inte som jag hade tänkt mig, jag blev väldigt chockad över hela grejen och att man är en produkt egentligen. Sen gick det inte så bra som jag tror att de hade hoppats typ streamingmässigt.

Ella fortsätter att genom att skildra hur det mesta handlade om att producera TikTok-material och inte musik samtidigt som det lades mycket vikt på att hänga med större artister och klättra på populäritetsstegen. Till slut så blev det för mycket att kontraktet bröts i höstas. 

Theo å andra sidan har lång erfarenhet inom filmens värld som han har verkat inom sedan han var nio år gammal. Han berättar om hur han fått många möjligheter genom sitt regionala resurscenter för film i Jämtland och fått åka på festivaler och utbildningar. 2018 fick han ett större filmstöd som gjorde det möjligt för honom att göra sin första stora produktion. I samband med det startade han sitt eget produktionsbolag Light Labs Entertainment, som han jobbar nu heltid med. Främst producerar han filmer men har även vana inom musikpaketering, musikvideor och management för lokala artister. Vidare förklarar han även att många av hans vänner jobbar med musik eller filmmusik och att han på det sättet tyckt att det varit intressant att få ställa sig själv bakom micken. Under pandemin så släppte han och vännen Alve ten Berg låten Hemester som rapsatirduon Kanylen, men det var efter ett jobbigt breakup som Theo gav sig in i musiken på riktigt genom duon ÉN, tillsammans med producenten Isak Lundén. Men detta är hans första låt under eget namn som soloartist. 

Trots så olika banor och karriärer bakom sig, så släpper de alltså en låt nu tillsammans. Vi kommer in att prata om hur viktigt det är att sälja in sin musik idag och hur svårt det är. Genom att slå ihop sina olika erfarenheter konstaterar jag att de måste ha ett övertag med sina snygga pressbilder och marknadsföring. Ella och Theo håller med samtidigt som de sätter ord på den stressen som finns bakom det.

— Det är en enorm press, ingen kommer att höra musiken om paketeringen är halvdan, om det inte ser bra ut. Det finns för mycket, det är en mättad marknad, uttrycker Theo. 

Vem är Ella Rammelt?

Namn: Ella Rammelt

Ålder: 21

Bor: Stockholm

Gör: Musik och jobbar på kattcafé

Älskar: Katter

Hatar: Folk som smaskar

Förebild: Billie Eilish

När jag frågar hur samarbetet började svarar Ella kort och gott:

— Theo slideade in i mina DMs.
— Vi hade följt varandra ett tag och jag tyckte att du var grym på det du gjorde. Då tänkte jag att “Fan Ella skulle låta sjukt bra på den här”, förklarar Theo.

Vi återkommer till Ellas erfarenheter med Warner och hur viktigt det är att göra musik för att man vill göra musik inte för att man vill få fler följare eller streams. Men även om hur musikvärlden, inte minst som en independent artist, kan vara väldigt segregerande och isolerande. Theo beskriver hur nervös han var innan han hörde av sig till Ella samtidigt som han inte lät sig hindras av det. 

— Man får inte vara rädd för att höra av sig.

Ella instämmer och vi fortsätter att prata om hur musik blir bättre genom organiska samarbeten.  

— Jag tycker att bra musik är bra musik, om jag skulle få en track av exempelvis Danny Saucedo som hör av sig och säger så “Hej du är fett grym och skulle låta så bra på den här” och så är låten skitdålig, då kan jag inte stå för det. 

Hon håller även med om att musikbranschen kan isolera olika grupper. Det var extra tydligt när hon var på Warner Music och hur det styrde mycket av hennes kreativitet. Hon menar att folk tycker väldigt mycket om varandra, utan att ens lära känna varandra, endast baserat på vilken cirkel eller krets som de är med i. Det känns som en svår balansgång, vilja lyckas genom att våga vara sig själv utan att jaga kändisar och samarbeten samtidigt som det är en stor del idag - att bevisa sig själv genom att vara med andra som redan lyckats. 

 — Ja, det är väl det sättet att ta sig in i de där cirklarna, tråkigt nog, menar Theo.

Vi fortsätter att prata om hur svårt det är att bredda sig och faktiskt våga ta kontakt med folk utan för “sina egna cirklar”. Både Theo och Ella verkar ha lärt sig att man vinner mer på att fråga än att inte göra det. Speciellt som en liten artist där man måste göra det mesta själv, då är det inte så farligt att våga fråga, vara öppen eller ens att få ett nej. 

— Jag tycker inte att man ska vara rädd för att höra av sig, det värsta man kan få är ett nej liksom, säger Theo.

Det känns svårare än någonsin att lyckas som artist, speciellt om man vill behålla både integritet och kreativitet. Bara att höra deras åsikter om branschen och känslan av att ha alla oddsen emot sig känns stressigt. Men för Ella och Theo verkar det inte betyda så mycket för trots allt så fortsätter dem? Var kommer drivkraften ifrån?

— Jag kan inte se mig själv göra något annat. Det är så ofta som jag har velat skita i allting, men jag kan inte. Det går inte. Det låter så jävla töntigt men jag känner verkligen att det här är det som jag är born to do, menar Ella.
— Jag har alltid berättat historier genom filmen och musiken har varit ett sätt att berätta lite närmre självupplevda händelser och en annan sida av mig, en mer personlig sida, som jag kanske inte alltid kan göra i filmen. Det är ett annat sätt att berätta historier, säger Theo. 

Vem är Theo Rosén?

Namn: Theo Rosén

Ålder: 22

Bor: Östersund

Gör: Driver filmproduktionsbolag, håller på med musik

Älskar: Kaffe

Hatar: Segt folk

Förebilder: Jordan Peele, Ari Aster

Jag frågar Theo vad NAIV är för typ av historia och vad låten faktiskt handlar om. 

— Man har varit i relationer där det är väldigt unsure och uncertain. När man inte riktigt vet vad man vill och det här “spelet” konstant där man ska vänta så himla länge med att säga vad man känner. Jag faller ganska snabbt för folk och då kan man känna sig så himla dum, naiv, när det är så osäkert i förhållandet.

Ella säger att hon kan relatera även om hennes vers kommer från ett annat perspektiv - efter ett breakup där man också kan känna sig naiv och ser saker i efterhand som man inte såg under förhållandets gång. Vi fortsätter att prata om det “spel” som Theo nämnde och flera frustrationer slipper ut på dagens dejtingappar och alla de oskrivna regler som finns. Lite av den frustrationen vill de fånga också, när man står där och gör samma misstag gång på gång.

Om det är något som jag verkligen har lärt mig under denna intervju är att vara inom musikbranschen verkar tusen gånger så jobbigare än jag faktiskt tänkt mig. Oavsett hur mycket vi svävar ut från frågorna verkar vi ändå hamna om hur svårt det är att nå ut som artist och lyckas men fortfarande behålla trovärdighet och inte sälja ut sig allt för mycket. Det känns nästan omöjligt, men Ella och Theo fortsätter att upphålla deras positiva anda kring musikskapandet. 

— Man vill göra musik som man vill lyssna på själv också, påpekar Theo. 

Han trycker extra hårt på att om man inte gör musik som man själv tycker om för att hålla sig mainstream och populär så kommer man inte att hålla på med musiken särskilt länge, något som Ella ställer sig bakom. 

— Så länge man är genuin och gör det man älskar, det man själv tycker är bra så kommer folk förr eller senare att nappa på det … det är det jag vill tro.

Ella menar även att det är så i musikbranschen att man måste låtsas och inte vara så kräsen - kanske göra Idol eller Melodifestivalen trots att man inte är så sugen, för att bygga upp en följarskara och få kredd. Vi kommer in på att artister idag är mer varumärken än musikskapare och att det påverkar hela näringskedjan inom musikbranschen, även små artister. 

— Jag kommer alltid tillbaka till att så länge jag gör det jag brinner för och gör det jag vill så spelar det egentligen ingen roll, allt det andra. Jag vill leva på musiken, turnera och bli stor artist, så klart, men det är inte värt det om jag inte får vara mig själv och göra min grej. Speciellt efter skivbolagsgrejen, jag kommer inte att klara av att vara någon annan, att fakea till någonting för att nå en viss gräns så att jag sen kan göra vad jag vill.
— Brands har aldrig varit starkare än idag, kommenterar Theo. 

Även om mycket av samtalet har kantats av Ella och Theos vittnesmål om den tuffa musikbranschen, så bär de mycket optimism och positivitet genom intervjun. De upprepar många gånger om hur viktigt det är att göra musiken helhjärtat och att ta den seriöst, samtidigt som man inte får tappa bort sig själv. Både som lyssnare och som skribent så har de verkligen övertygat mig om att de gör musiken med engagemang och intention, även om de möter en bransch där inte alltid de egenskaperna premieras.  I slutet av intervjun frågar jag om hur de ser på framtiden och vad de tänker göra härnäst. 

— Jag känner att jag vill gasa med musiken, just att jag släpper första gången under eget namn nu så vill jag hålla det momentumet uppe, släppa mer under året och bli mer närvarande på sociala medier, för att man måste ju om man vill att folk ska höra musiken. Så nu ska jag dra iväg till Paris i en månad och kötta musik, så får vi se vad det blir av det. Jag är nyfiken på den här världen, säger en mycket taggad Theo. 
— Jag hade faktiskt den här veckan tänkt skicka ut min ep till lite branschpersoner. Jag har liksom en idé på en ep som känns stabil. Så får vi se vilka som svarar, om de svarar och vad de säger. Om någon vill ta ett möte så tänker jag ta det - jag är inte så “fuck alla skivbolag!” utan tycker att det är ganska jobbigt att vara independent. Jag är för tankspridd, svarar en något stressad men exalterad Ella. 

Oavsett hur framtida arbeten kommer att se ut för både Ella och Theo, är jag personligen ivrig att få ta del av dem. För mig är det tydligt att dessa två kommer att bli två av artist-Sveriges starkast lysande stjärnor.


NAIV ute nu:

Möt: Säg mig

Möt: Säg mig

Krönika: Ge mig en get och ett ruckel tack

Krönika: Ge mig en get och ett ruckel tack